stationsledsagning.se Enklare resor för dig med funktionsnedsättning

Så fungerar ledsagningen

  1. Ledsagaren möter dig vid mötesplatsen och följer med dig till tåget eller bussen. Ledsagaren har gula reflexvästar på sig med tydlig text där det står ledsagare på framsidan och på baksidan av västen.
  2. Personalen på tåget ser till att du hittar till din bokade plats på tåget. Ska du byta tåg möter ledsagaren dig vid tågets dörr, och hjälper dig att byta tåg.
  3. När resan är slut möter ledsagaren dig vid tågets/bussens dörr och går med dig till mötesplatsen.
  4. Om du får problem med din förbokade ledsagning finns ett nödnummer som du kan ringa på telefon 0774-44 55 55. Nödnumret står även på mötesplatsskyltarna och på din bokningsbekräftelse.
test

Bli ledsagad mellan tåg och flyg

På Arlanda samarbetar Trafikverket och Swedavia för att ledsagningen ska fungera lika bra även när du byter mellan flyg och tåg. Du kan därmed använda dig av ledsagningstjänsten även på Arlanda. Glöm inte att boka ledsagningen i god tid.

Mötestider

På stora stationer och terminaler tar det längre tid att gå till tåget eller bussen än vad det gör på mindre stationer och terminaler. Du får veta när du beställer ledsagning vilken tid som du ska vara vid mötesplatsen.

Om tåget är försenat

Ledsagaren väntar med dig tills ditt tåg kommer. Ledsagaren väntar också på dig om det tåg som du åker med är försenat.

Bagage

Ledsagaren kan hjälpa dig att bära dina väskor på stationen, men bara två stycken väskor. Du måste fråga tågbolaget om de kan hjälpa dig med väskorna på tåget.

I Stockholm är det inte säkert att ledsagaren kan hjälpa till när du ska åka buss, spårvagn eller tunnelbana med SL. Eller när du ska byta mellan tåg och SL.

Det här får du inte hjälp med

  • Ledsagaren kan inte hjälpa dig att köpa biljett eller gå till andra platser på stationen eller terminalen.
  • Ledsagaren kan inte ge dig samma stöd som en personlig assistent.
  • Om du behöver rullstol så måste du ha med dig din egen, det finns inga rullstolar att låna på stationerna.

Här hittar du vanliga frågor.

Vad tycker du?

Vill du klaga på resan eller ledsagningen? Prata med den som du har köpt din resa av. Du kan också säga vad du tycker till oss på Trafikverket.

Kontakta oss.

Personuppgifter och Dataskyddsförordningen

För information om personuppgiftshantering i samband med ledsagning ska du vända dig till det trafikföretag där du köpt dina biljetter och bokat ledsagning.

Beställ ledsagare Hitta mötesplatser